Så här enkelt kommer du igång med Red Pine AI för hemsida och kundtjänst

Med Red Pine har du möjlighet att prova personalisering av kundkommunikationen utan att du behöver investera i ett omfattande IT-projekt eller rekrytera en data scientist. Under en provperiod på tre månader kan du på ett tryggt och enkelt sätt utvärdera om personifiering hjälper er att nå era affärsmål.

Steg för steg guide
– så gör du för att komma igång

Inför installation

Inför användningen finns det flera avvägningar som du behöver göra som skiljer sig från företag till företag. Vi rekommenderar bland annat att du tittar på:

  • Vilken data ska/kan vi använda för personifieringen?
  • Ska någon data pseudonymiseras eller grupperas?
  • Behöver vi kommunicera till kunden/besökaren att vi använder tredjepartsleverantörer som hanterar kunddata/webblogg?
  • När ska vi gallra vår data som finns i Red Pine?
  • Hur fungerar GDPR i våra övriga processer?

1. Installera JavaScript

Ett JavaScript läggs till via Google Tag Manager eller, om du inte använder GTM, som en include på varje berörd sida.

Här kan du även lägga till fler kommunikationspunkter till Red Pine om du vill att mjukvaran ska analysera fler beteenden än hur kunden rör sig på webbsidan.

2. Skapa kommunikationen

Logga in på ooadmin.redpine.se och konfigurera de olika kommunikationerna i administrationsgränssnittet.

Varje kommunikation består av en bild, en text eller en kombination av bild och text. Rent tekniskt representeras en kommunikation av en bildlänk eller en html-snutt som kan bestå av bilder och texter i vilket utseende som helst.

Varje kommunikation ska konfigureras med prioritet, start- och slutdatum, vilka sidor som erbjudande ska finnas på och eventuella affärsregler.

3. Välj kommunikationsyta på webbsidan

Välj en yta på hemsidan som Red Pine ska styra över.

Rent tekniskt anger du den html-tag som representerar ytan med ett ID som Red Pine känner igen. Red Pine börjar då automatiskt att styra över ytan.

För kundtjänst

Vi behöver tre filer till Red Pines filserver:

  • En fil med aktiva kund-ID:n
  • En fil med kundattribut
  • En fil med kundattributvärden

Det här kan du göra manuellt första gången men därefter bör det vara en schemalagd export, och då endast med förändringar, för att göra flödet snabbare.

Därefter kan kommunikationen skapas enligt punkt 2 för att sen låta kundservicesystemet kommunicera med Red Pines API.

Nu är det dags att publicera med Red Pine AI

Efter de tre stegen kan Red Pine publiceras på din hemsida och börja uppdatera innehållet på din hemsida i realtid. Den självlärande AI-motorn kommer successivt att lära sig mer om dina besökares beteenden. Efter några veckor kommer den att förstå för vilken kund som ett visst erbjudande eller en viss produkt är mest relevant och därmed hjälpa dig att öka konverteringsgraden.

Redo att testa?

 

Testa och se vad Red Pine kan göra för dig genom att registrera dig för ett tre månaders test-konto. Kontakta oss så berättar vi mer!